DEN OTEVŘENÝCH DVEŘÍ – SRDEČNĚ VÁS ZVEME NA VIRTUÁLNÍ PROHLÍDKU ŠKOLY

Postalm 2.A

23. 2. 2013 - 27. 2. 2013 2.A Růžička, Matějka, Kříž

LK Postalm 2013 – Sekunda A
Sobota ráno, tma, (téměř) naprosto tiché ulice, samozřejmě i mírný cestovní zmatek a především kvantum dětí a rodičů před naší školou, nedočkavě vyčkávajících na příjezd autobusu, doprovázených našimi profesory Křížem, Růžičkou a ředitelem Matějkou. Takhle nějak asi začínal náš první den lyžařského kurzu již v klasickém středisku Postalm v Rakousku. Cesta to byla poměrně dlouhá, situaci navíc mírně komplikovala sněhová nadílka na českých a rakouských silnicích, nicméně nakonec jsme na místo zdárně dorazili. Naši profesoři nám dali jen krátkou chviličku na prozkoumání chaty a vybalení zavazadel, ještě ten den totiž mělo proběhnout rozřazování do družstev. Družstva se nakonec vytvořila tři, podle našich lyžařských schopností. Lyžovalo se ale jen krátce na mírném svahu, přednostně jsme totiž museli být seznámeni s pravidly kurzu, denním rozvrhem apod. Ten den jsme kromě dalšího vybalování a prvního okusení zdejší kuchyně (v podobě večeře…) byli podrobeni první ze tří přednášek o bezpečnostních pravidlech na sjezdovce i horách obecně. Druhý den probíhal víceméně přesně podle denního rozvrhu. Ráno jsme vstali, již v lyžařské výstroji přišli na snídani, poté následoval dopolední výcvik odděleně po družstvech (profesoři se v družstvech pravidelně střídali), oběd, odpolední klid, další odpolední, o něco kratší výcvik, kratší pauza na sprchování, přednáška profesora Kříže o mazání lyží, večeře, valná hromada, při které jsme si velmi krátce shrnuli den (proběhli mimochodem první a poslední dva přesuny mezi družstvy) a poté si mělo program pro ostatní připravit první družstvo. Ten se poměrně vydařil – utvořily se čtyři týmy, které měly závodit ve dvou disciplínách. V první jsme si měli vylosovat barvu, poté vybrat jednoho člověka a během deseti minut na něj navléct tolik oblečení, kolik jsme našli (od té dané barvy). V další šlo zase o to, vybrat si náhodně jedno písmeno, a opět během pouhých deseti minut napsat básničku, kde všechna slova začínají daným písmenem. Myslím, že jsme se nasmáli opravdu dost, jen škoda, že pak už prakticky následovala pouze večerka. I třetí den probíhal velmi podobným stylem, aspoň co se týče dopoledne. Odpoledne totiž profesoři vzali druhé a třetí družstvo místo výcviku na skiboby. Jinak se lyžovalo především na dvou mírnějších sjezdovkách s kotvovým vlekem a na jedné prudší, se sedačkovou lanovkou – ta ovšem byla přednostně určena pro lepší lyžaře. Přednášku tentokrát měl pan profesor Matějka, týkala se lyžařské výstroji a výzbroji. Jen škoda, že druhé družstvo si program jaksi připravit zapomnělo, což odnesl zbytek třídy tím, že jsme museli místo her psát povídání o lyžařském kurzu! (což právě dělám já…). Čtvrtý den se bohužel mírně zkomplikoval. Napadlo totiž opravdu vydatné množství sněhu, což pro lyžování nebylo zrovna ideální. Odpolední výcvik se nám zkrátil, navíc hloubku sněhu dobře poznalo pár nešťastníků – ten den došlo asi k nejvíce pádům a mírným úrazům. Přednáška se nekonala, abychom měli delší čas na zabalení a přípravu na příští den odjezdu, program mělo na starosti třetí družstvo, a jinak probíhal zbytek dne poměrně v klidu. Podmínky nám bohužel nepřály ani poslední den. Lyžovalo se opravdu jen velmi, velmi krátce. Vše totiž zkomplikovala mlha, která byla opravdu vydatná – na více než metr jste prakticky neviděli. I ten den jsme ovšem nezaháleli – kromě skibobů nás ten den totiž čekala vydatná koulovačka a úkol postavit co nejlepšího sněhuláka na uvítání Sekundy B, který jsme myslím zdárně splnili. Krátce po obědě již pro nás přijel autobus, kde jsme se s Béčkem vyměnili, naložili tašky, lyže a… domů? Domů! Myslím, že pro nás všechny to bylo velmi příjemně strávených pět dnů, kdy jsme se nejen zdokonalili v našich lyžařských dovednostech, načerpali jsme ale taky nové zážitky, zkušenosti a užili si spoustu zábavy. Cesta zpět se vydařila, a již teď se asi všichni těšíme na lyžařský výcvik v kvintě (na stejném místě…), případně několik vybraných z nás na Schladming. Pan profesor Kříž by toto povídání asi ukončil takto: Sportu zdar a lyžím zvlášť!...
Autor: Josefína Dostálová

LK Schladming 2013

19. 1. 2013 - 26. 1. 2013 výběr -sexty, septimy prof. Vašková, Kumžáková, Cymbál, Kříž

LK SCHLADMING 2013

Oblíbený výběrový lyžařský kurz proběhl i letos v rakouském Schladmingu a byl opět velice podařený. V termínu od 19. do 26. ledna jsme pobývali blízko lyžařského střediska v příjemném penzionu, ze kterého jsme celkem šestkrát vyrazili na sjezdovky. Jako instruktoři s námi jeli pan profesor Cymbál, pan profesor Kříž a paní profesorky Vašková a Kumžáková.

Počasí nám přálo a na svahu jsme si dopřávali nejen nádherné lyžování, ale i krásný pohled na zasněžené, sluncem zalité hory. Ve středisku, které se už připravovalo na zde každoročně konané mistrovství světa v alpském lyžování, jsme najezdili téměř 250 km a skvěle si to užili.

Večery se nesly v duchu válčení v kuchyni, kterým si každý s chutí prošel, a společenské zábavy. I přes to, že se nás v průběhu týdne někteří opustili a přesunuli se na marodku, jsme lyžařský kurz zvládli výborně a máme zase na co vzpomínat.

Děkujeme všem za tenhle krásný zdravý relax uprostřed rušného školního roku.

Megi Mejdrechová, 7.B

Jazykový kurz v Brightonu

15. 10. 2012 - 22. 10. 2012 tercie J.Šrollerová, A.Smlsalová, H.Louženská

V polovině října jsme se vydali navštívit britskou královnu. Nakonec jsme ji nepotkali, ale zato jsme viděli Královské námořní muzeum v Portsmouth včetně HMS Victory - vlajkové lodi admirála Nelsona z bitvy u Trafalgaru, žraloky a rejnoky v mořském muzeu a orientální Royal Pavillion v Brightonu, středověký hrad Hever Castle s italskou zahradou a vodním labyrintem, bílé křídové útesy Beachy Heads, z jejichž výšky se některým točila hlava, a před cestou domů jsme ještě stihli proběhnout a projet metrem a lodí značný kus Londýna. Bydleli jsme v Brightonu a okolí v hostitelských rodinách, které nás krmily většinou chutnými, i když někdy velmi nezvykle kombinovanými anglickými jídly. Dopoledne jsme trávili výukou s anglickými učiteli. Pro některé z nás to bylo první setkání s rodilými mluvčími a byli jsme příjemně překvapeni, že jsme se s nimi domluvili :).

A toto jsou některé z našich dojmů:

We have seen a lot of interesting buildings and places.
Všichni jsme kurz absolvovali ve zdravotní normě.
The family was absolutely great!
Bude se nám moc stýskat.
We had a crazy grandma.
Ani cesta v busu nebyla nudná!
The white cliffs (Beachy Heads) were the best.
Každé ráno nás provázela písnička Have a nice day.
Our chief (our guide’s nickname) was crazy but awesome.
Nejlepší na škole bylo, že jsme chodili do města.
Everything was very expensive.
Měli jsme velké snídaně a večeře, ale malé obědy.
I love Poundland!
Každý den jsme si moc užily, vždy jsme se těšily na večeři, jelikož jídlo bylo výborné a rodina si s námi při večeři povídala.

Adaptační kurz prim v Dobronicích 2012

8. 9. 2012 - 15. 9. 2012 primy J. Šťastná, J. Růžička a další učitelé

Adaptační kurz 2012
Adapťák jsme si všichni užili. Vyráběli jsme kačiny, malovali obrázky, zpívali písničky, o poledním klidu a večer jsme hráli přehazovanou a vybíjenou. Samá zábava.
Ale asi nejlepší věci byly Robin Hood a výlet do Bechyně. Při Robinu Hoodovi jsme chodili po fáborcích, hledali pytle s jídlem, stříleli z luku a kuše, házeli kopím a zpívali. A při výletu do Bechyně jsme šli kus cesty pěšky a pak nás vzal autobus, otravovali jsme starostu a místostarostu a vyslýchali jsme na policii.
Prostě adapťák podle mých představ.

Kristýna Požárová, 1. A

Na adaptační kurz jsme jeli, abychom se seznámili, což se z větší části povedlo. Byly pro nás připraveny zábavné aktivity jak sportovní, tak teoretické.
Začátkem týdne jsme zvládli orientační běh ve dvojicích. Trasa vedla lesem, kde jsme se orientovali pomocí červených praporků, rozvěšených volně po stromech. Občas se u praporku vyskytl nějaký úkol. Ten, kdo ty praporky rozmisťoval, nám připadal obzvláště zlomyslný, a to například díky impozantnímu úseku, kdy vedla trasa dolů z kopce a po chvilce se ihned klikatila nahoru. Samozřejmě nechceme urazit žádného z profesorů.
Do Dobronic za námi přijel dokonce hasičský vůz s posádkou, která nám předvedla vybavení vozu a hasicí techniku. Každý z nás si mohl vyzkoušet hadici a na chvíli se cítit v kůži hrdiny!
Když už se kurz blížil ke konci, měla se utkat třída A se třídou B ve čtyřech sportech: floorball, fotbal, přehazovaná, vybíjená. Bohužel jsme stihli odehrát jen jeden ze zápasů, a to floorball, při kterém sice již začalo pršet, ale přesto jsme si fanděním mohli vyřvat hlasivky. Další zápasy se hrát nedaly, nikoliv snad kvůli našemu chrapotu, ale hlavně kvůli sílící průtrži mračen. A abychom nudou neokusovali chatky a vyplnili čas „kvalitním kulturním programem“, uspořádala se básnická soutěž.
Celý zbytek týdne jsme nacvičovali představení, které jsme měli zahrát na závěrečném večeru. Nevíme, jak to mělo áčko, ale když jsme my měli sraz na nacvičování, tak jsme se spíš váleli po zemi smíchy, než nacvičovali. Problém byl domluvit se, co vlastně budeme hrát, ale nakonec z toho kupodivu vážně něco vzniklo! Polovina z nás texty uměla a ta druhá polovina skvěle zvládala improvizaci.
Na konci týdne mělo tedy áčko i béčko svoji exkluzivní originální bombastickou show! Po ukončení obou představení dostala každá třída dort, který samozřejmě během večera okamžitě zmizel. Bylo to skvělé, a já věřím, že zbytek primánů si to užil stejně jako my.

Tereza Dršatová a Barbora Ibrová 1.B

Letní estetický kurz 2012

13. 8. 2012 - 18. 8. 2012 studenti dramtického kroužku a sboru učitelé estetických předmětů

Letní estetickovýchovný kurz
Letošní letní esteťák se opět konal v, pro některé známém, pro jiné neznámém, penzionu Sázavka, ve Zlenicích, jako před dvěma lety.
Penzion ale mezitím koupili jiní majitelé, což přináší hned dvě pozitivní novinky: zrekonstruované pokoje a o mnoho lepší jídlo než předloni.
Jinak se toho až tak moc za ty dva roky nezměnilo. Hospoda Kormorán je v provozu, zlenický hrádek stále ještě stojí a přívoz U Matesa funguje. Jenom z vesnice zmizel obchod a Sázava nás nepřivítala svou obvyklou ledovou vodou, nýbrž celkem snesitelnou teplotou na koupání či brodění (tyto dvě věci se liší jen tím, že koupání se provozuje v plavkách a brodění v oblečení).
I když to tak může vypadat, rozhodně jsme se jen nepovalovali u řeky. Jednou z hlavních náplní totiž bývá divadlo. Nejinak tomu bylo i letos. Měli jsme dramaticky zpracovat slovenské pohádky od Boženy Němcové. Téma to bylo nelehké, ale všichni si s tím bravurně dokázali poradit a pásmo čtyř představení, částečně ve slovenštině, které je proloženo ,,dopisy od Božky“, bude ke zhlédnutí 18. září od 18:30 hod. v aule školy.
Bylo to pět dní, které jsme si všichni pořádně užili, ale i pět dní tvrdé práce, a myslím, že sponzoři, rodiče i kamarádi se mají na co těšit.
K.-A. Fraňková, 4.C

Drážďany 2012

20. 6. 2012 studenti kvint - oktáv J. Šťastná

Rozednívá se a studenti Kavalírky si balí batůžky na výlet do Drážďan. V autobuse dospávají, cesta kolem Labe je krásná a dává všem tušit, že prožijí hezký den. Vystupujeme u Zwingeru a začíná poslední exkurzní den školního roku 2011/2012.
„Zwinger byl původně postaven jako zábavní komplex pro panovníka, dnes všechny láká na galerii, obrazárnu Alte Meister, kde je k vidění mimo jiné slavná Sixtinská madona.“
Dál se proplétáme centrem města a zastavujeme se u památek. Dovídáme se o historii budov, které byly během bombardování za druhé světové války zničeny a musely být později opraveny. Chvíli sledujeme vojenskou přehlídku na náměstí před Semperoper a pak už v procházce pokračujeme libovolně každý sám. Navštívíme některou z kaváren nebo jen jednoduše vstřebáváme atmosféru města. Nakonec se po břehu Labe vracíme k autobusům a vyrážíme zpět do Prahy.
Obohaceni o informace, zážitky a zkušenosti s konverzací v němčině už jen vzpomínáme na to, jak příjemný byl den strávený v Drážďanech a jak jsme jím zakončili letošní rok. Děkujeme všem, kteří se podíleli na realizaci této krásné exkurze.

Megi Mejdrechová, 6.B

Výběrový sport.kurz - Vltava

28. 5. 2012 - 1. 6. 2012 výběr studentů 7.AB J.Kumžáková, M.Semorádová, J.Růžička, M Zikla

To se takhle jednou koncem května stalo, že už nás v našem ústavu profesoři nemohli dál trpět a než aby se na naše otrávené obličeje museli každý den při vyučování koukat, poslali nás raději na vodácký sportovní kurz.
Ale protože si vedení uvědomovalo, jaký poprask by mohla tahle banda čerstvě plnoletých, nezodpovědných teenagerů v jižních koutech naší republiky způsobit, bylo třeba vybrat několik odvážných učitelů, kteří měli největší šance tenhle týden přežít. A volba padla na ty nejlepší: všechny-obě dvojice panů profesorů a madam profesorek čelily veškerým nástrahám opožděné puberty s obdivuhodnou vytrvalostí i mimořádnými výsledky. Provedli skupinu nebezpečnými mělčinami i divokými peřejemi toku Vltavy, od Vyššího Brodu až po Boršov, pečlivě se zastavujíc u každé hospůdky s občerstvením, která se na břehu mihla - a vyjma několika mokrých účesů a spálených zad i bez jediné ztráty na životě. A nakonec ji, znavenou a plnou nových zážitků z uplynulého týdne, vysadili na Hlavním nádraží a navrátili do náruče matky civilizace.
Zkrátka udělali skvělou práci a každý z nás na tenhle týden bude vzpomínat s úsměvem na tváři i nostalgickou slzičkou v oku.

Pavel Bareš 7.A

Sportovní výběrový kurz - cyklokurz

27. 5. 2012 - 2. 6. 2012 studenti septim M. Cymbál

Letošní cyklokurz pro septimy jsme zahájili srazem na Hlavním nádraží, kam všichni studenti přišli včas (čekalo se pouze na pana profesora Cymbála). Cesta vlakem proběhla v klidném nedělním duchu a o to víc nás následné tempo a terén vyvedly z míry. Hned první část trasy zbořila všechny mýty o rovinách Třeboňské pánve.
V cíli naší cesty, Lomech u Kunžaku, (blízko Jindřichova Hradce) nás čekalo ubytování v Domě dětí a mládeže, pořádně sytá večeře a přivítání už od všech vedoucích: profesorů J. Matějky, Z. Kříže, M Cymbála a paní profesorky E. Kiršbaumové. V dalších dnech jsme jezdili do blízkých měst s kulturními památkami. Viděli jsme Stráž nad Nežárkou, Slavonice, prohlídli jsme si hrad Landštejn a zámek v Jindřichově Hradci, navštívili jsme muzeum tkalcovství, památník Járy Cimrmana a bunkry v Nové Bystřici a přitom jsme se ještě stačili kochat nádhernou krajinou jižních Čech. Další nedílnou součástí výletů byla i každodenní ochutnávka místní jihočeské kuchyně.
Ve středu jsme se dočkali vytouženého zákazu jakéhokoli kontaktu s koly. Odpoledne proběhl fotbalový mač družstev kapitánů Cymbála a Kříže s konečným výsledkem 8:3 pro prvně zmíněného.
V rámci posledního výletu jsme dojeli až do Veselí nad Lužnicí a tím pokořili celkově ujetých 300 km. Nikdo neutrpěl vážnější zranění na těle ani na duši a všichni se domů vraceli spokojení, někteří i poučeni, že se stojícími auty není radno hrát „kdo uhne první“.

Kristýna Blažková, Míša Novotná, Martin Turecký, Ondra Žalmánek

Devon 2012 - jazykový kurz angličtiny

9. 4. 2012 - 19. 4. 2012 výběr studentů kvint, sext a septim D.Tomanová, J.Haškovcová, J.Hlináková

Začátkem dubna jsme absolvovali jazykový kurz v Jihozápadní Anglii, konkrétně ve městě Barnstaple v hrabství Devon. Během namáhavé cesty autobusem jsme navštívili nejprve belgický Brusel a následně přístavní město Dunkerque na francouzském pobřeží, kde jsme přespali. Druhý den nás čekala cesta na trajekt do Calais a pak konečně směr Dover. Ačkoliv je Anglie proslulá špatným počasím, nás přivítala modrá obloha. Na počasí jsme měli opravdu štěstí, na anglické poměry bylo fantastické po celý náš pobyt. Než jsme dorazili k cíli naší cesty, zastavili jsme se ještě v Canterbury, abychom si prohlédli nádhernou gotickou katedrálu, a také v hrabství Wiltshire u slavného Stonehenge. Konečně jsme dorazili do Barnstaple, kde se nacházela partnerská škola SOL a samozřejmě naše hostitelské rodiny – tak přátelské, vstřícné a srdečné, že jsme ihned zapomněli na naše obavy z chladných, rezervovaných Angličanů a cítili jsme se opravdu jako doma. Po celý týden strávený v tomto malém městě byl náš program následující: dopoledne výuka s učiteli Sam, Fredem a Matem, odpoledne výlet s průvodcem Timem, večer s rodinou. Během tohoto týdne jsme objeli prakticky celý severní Devon. Za zmínku stojí malebné vesničky Lynton, Lynmouth a Clovelly nebo překrásná pláž ve Woolacombe. Dokonce jsme navštívili hrad Tintagel (Cornwall) spojený s legendami o králi Artušovi. Co se týče výuky v SOL, byla velmi příjemná. Byli jsme rozděleni do tří skupin napříč třídami i ročníky. Lektoři byli přátelští a měli připravené zajímavé aktivity. Týden rychle utekl a nás čekal závěrečný úkol - Town Challenge. Tato česky řečená „Městská výzva“ nám umožnila poznat místní obyvatele díky tématickým dotazníkům, které jsme si sami vytvořili. Cestou zpět do Čech jsme strávili skoro celý den v Londýně. Bohužel na poznávání tohoto monumentálního města nám moc nevyšlo počasí. V dešti a větru jsme procházeli okolo nejslavnějších dominant Londýna stejně jako fanoušci FC Barcelony, kteří přijeli na semifinále Champions league proti Chelsea FC. Po tomto vyčerpávajícím výletě jsme se už těšili do vyhřátého autobusu, který na nás čekal u parku v Greenwich na jihu Londýna a který nás bezpečně dovezl zpátky domů, unavené, ale plné zážitků a dojmů z celého pobytu. Podívejte se v galerii na super fotky Tomáše Hustolese a Sáry Mravinacové, uvidíte sami, jak jsme se měli!