STALO SE



Výměnný pobyt s francouzskými studenty

16. 1. 2018    |     Hana Farská

Výsledky školního kola Olympiády v AJ - primy, sekundy

3. 1. 2018    |     Účastníci školního kola Olympiády v AJ    |     Dana Tomanová

Bobřík informatiky

16. 11. 2017    |     Charvátová Alena

Umístění a vybavení školy

Škola je umístěna jako samostatný objekt s velkou zahradou ve vilové části Košíř, uprostřed parkové zeleně s nádherným výhledem na Prahu. Samostatné státní Gymnázium Nad Kavalírkou, jehož název pochází (stejně jako u našeho předchůdce – Gymnázia Nad Turbovou) od nedaleké košířské usedlosti, vzniklo v září 1992. Od té doby se mnohé změnilo. Od materiálního vybavení, nových zmodernizovaných prostor, přes změny profesorského sboru až po úpravy výchovně vzdělávacího procesu.

Budova školy prošla v několika posledních letech kompletní venkovní i vnitřní úpravou a stále se zaměřujeme na postupnou další inovaci interiéru i venkovních ploch a objektů. Prostorové podmínky pro výuku jsou ve škole velmi dobré, prakticky každý předmět má svou odbornou, moderně vybavenou učebnu či laboratoř. K dispozici máme počítačovou síť, dvě velké a jednu menší počítačovou učebnu a trvalý přístup na internet. Studijní zázemí tvoří též studovna se školní knihovnou.

Nedílnou součástí výukových možností jsou i prostory pro výtvarnou výchovu (keramická pec, hrnčířský kruh, …) a výchovu hudební. Dramatickou výchovu zajišťuje venkovní amfiteátr i aula školy pro 120 osob s audiovizuálním vybavením, které jsou využívané kroužky Školního kulturního klubu. V aule se odehrávají besedy, setkání se zajímavými osobnostmi, přednášky i většina akcí společensko kulturního charakteru.

Máme moderní víceúčelové sportovní hřiště s umělou trávou i osvětlením, v zimě překryté nafukovací halou. Disponujeme horolezeckou stěnou i hřištěm na beachvolejbal, což s dalšími využívanými tělovýchovnými prostory (tělocvičny, posilovna, …) nám umožňuje nejenom kvalitní výuku tělesné výchovy na škole, ale i plnohodnotnou činnost Školního sportovního klubu. Byla dokončena i stavba lehkoatletických sektorů, což naše možnosti ještě rozšířilo.

Ke stravování slouží školní jídelna a občerstvení.

Celým naším snažením se prolíná snaha o co nejestetičtější, ale i vysoce funkční prostředí s kvalitní didaktickou technikou, abychom ještě výrazněji mohli rozšířit metody a formy výuky.

Základní koncepce

Na nižším stupni postupujeme podle Školního vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (ŠVP ZV) zahájeného ve školním roce 2007/2008. Zavedením ŠVP a jeho stálou revizí, vycházející z našich poznatků o kvalitě výchovně vzdělávacího procesu, došlo k posílení výuky informatiky, výraznou změnou je i výuka druhého cizího jazyka již od tercie. Mezi významné prvky nové koncepce patří i postupné zvyšování nároků na žáky prim a sekund, které se nám osvědčilo a nalézá kladný ohlas nejenom u žáků a jejich rodičů, ale i u odborníků z pedagogicko-psychologických poraden. V prvních dvou ročnících studia (zejména v primě) preferujeme přístup, který na základě kladné motivace umožňuje žákům poznat rozdílné studijní prostředí i návyky od základní školy, začlenit se dobrovolně do mimovýukových aktivit, které naše škola umožňuje. Za významné pokládáme i odlišné pojetí vzdělávacích priorit s důrazem na rozvoj kompetencí (schopností, dovedností) na nižším stupni gymnázia. Věříme, že jejich zvládnutí umožní žákům zcela jiný způsob vzdělávání, založený na samostatnosti, na funkčním uplatnění logických postupů i na orientaci v mezioborových vztazích. Hlavními schopnostmi žáků by se měly stát kreativita, flexibilita a samostatné řešení problémových situací.

Na vyšším stupni gymnázia jsme ve školním roce 2009/2010 poprvé zahájili výuku podle Školního vzdělávacího programu pro gymnaziální vzdělávání (ŠVP GV). Od profilace tříd na přírodovědné a humanitní jsme na základě zkušeností od školního roku 2013-14 ustoupili a žáky nadále profilujeme na základě výběru z celé řady volitelných předmětů. Využívají je v široké nabídce zejména žáci posledních dvou ročníků osmiletého studia – septim a oktáv.

Naše gymnázium má v současné době 18 tříd.

Studijní možnosti a aktivity školy

Snažíme se využívat co nejpestřejší formy i metody výuky, nabízíme atraktivní volitelné předměty. Například v letošním školním roce byly na základě zájmu studentů otevřeny následující semináře: dějepis, filozofie, psychologie a sociologie, teorie státu a práva, anglický jazyk, matematika, chemie, biologie, ekonomie, genetika a ekologie, deskriptivní geometrie, kultura 20. století.

Anglický jazyk mají žáci po celou dobu studia, od 2. ročníku (podle ŠVP ZV) v kombinaci s německým, francouzským nebo španělským jazykem. Při výuce je pamatováno na dělení podle vstupních znalostí. Využíváme též služeb zahraničních lektorů. V posledním ročníku je v nabídce volitelných předmětů konverzace v anglickém, německém a francouzském jazyce (v budoucnu i španělském), dále základy latinského a ruského jazyka.

K výuce tělesné výchovy využíváme moderní víceúčelové sportovní hřiště s umělou trávou i osvětlením, v zimě překryté nafukovací halou. Kromě hřiště na beachvolejbal, mají žáci k dispozici i lezeckou stěnu, což nám s dalšími tělovýchovnými prostorami (tělocvičny, posilovna, …) umožňuje nejenom kvalitní výuku tělesné výchovy na škole, ale i rozšíření činnosti Školního sportovního klubu. Nabídku volnočasových pohybových aktivit na škole vhodně doplňují sportovní zájmové kroužky a dívčí volejbalový oddíl SAVO Praha.

Spolupracujeme, formou mezinárodních projektů, se zahraničními školami. 2x v posledních 4 letech reprezentovali naši žáci Českou republiku na zasedání Evropského parlamentu mládeže. Pro žáky pořádáme jazykové kurzy internátní formou, školy v přírodě, lyžařské i sportovní kurzy, odborné exkurze i poznávací zájezdy po ČR i do zahraničí. Žáci mají též možnost zapojit se do nejrůznějších dlouhodobých soutěží i do činnosti Školního sportovního či kulturního klubu.

V úspěšnosti u státních maturitních zkoušek jsme se při poslední oficiální prezentaci výsledků umístili na 8. místě ze všech škol v republice.

Naši absolventi téměř se stoprocentní úspěšností cíleně pokračují ve vzdělávání na vysokých školách v ČR či na školách v zahraničí.

I výběr pedagogického sboru je veden snahou zajistit na škole nejen kvalitní moderní výuku, ale i příjemné a přátelské prostředí, které škola považuje za základ výsledků kladně oceňovaných jak veřejností, tak i inspekčními orgány.

Celým naším snažením se prolíná úsilí o příjemné, estetické, ale i vysoce funkční prostředí s kvalitní didaktickou technikou. Chceme ještě výrazněji rozšířit metody i formy výuky, vzhledem ke změnám priorit v cílech našeho výchovně vzdělávacího procesu.