STALO SE: REPREZENTACE A ŠKOLNÍ AKCE

Společný projekt s Francouzským lyceem

V březnu proběhl výměnný projekt mezi naším gymnáziem a Francouzským lyceem. 13.3. francouzštináři 6.B strávili celý den na Francouzském lyceu, byli přítomni po celou dobu vyučování a mohli si tak procvičit francouzštinu v praxi, potom následovala beseda našich studentů se studenty lycea a s panem ředitelem. 20.3. se studenti lycea účastnili vyučování na naší škole, odpoledne proběhla společná beseda. Studenti obou škol hodnotili akci velmi pozitivně. Měli možnost porovnat fungování českého a francouzského školství, organizaci školního dne a způsoby výuky. Pro všechny zúčastněné byla akce nesporným přínosem.

Soutěž v programování

27. 2. se konalo obvodní kolo soutěže v programování. Nejlepšího úspěchu dosáhl Jan Kuchař z 5. B, který postoupil do krajského kola! Držíme palce!

Soutěž pražských hispanistů

Každoročně naši studenti soutěží i ve španělštině. Letos se nejlépe umístila Erin Anna Buckley ze třídy 4.A, která v Soutěži pražských hispanistů obsadila 1. místo v kategorii I pro SŠ a 2. místo v kategorii I pro ZŠ a SŠ. Gratulujeme!

Španělštináři v Salamance

Tak vy byste si přáli slyšet, jak jsme se měli v Salamance? Nuže, poslouchejte. Není žádným překvapením, že cestovní den byl náročný. Letět tři hodiny do Madridu a poté pokračovat dvě hodiny autobusem, to vše vyplněno tu a tam zdlouhavým čekáním, není pro každého. Na klidu nám nepřidal fakt, že celé ty dvě hodiny autobusem, kdy jsme si chtěli odpočinout, jsme spíš protrpěli. Museli jsme totiž celou cestu poslouchat nepříliš kvalitní a velmi hlasité „hudební“ vystoupení poněkud temperamentní belgické mládeže, která s námi sdílela přes 200 kilometrů cesty z Madridu do Salamanky. Po této menší nesnázi nás ale...

Více novinek




Umístění a vybavení školy

Škola je umístěna jako samostatný objekt s velkou zahradou ve vilové části Košíř, uprostřed parkové zeleně s nádherným výhledem na Prahu. Samostatné státní Gymnázium Nad Kavalírkou, jehož název pochází (stejně jako u našeho předchůdce – Gymnázia Nad Turbovou) od nedaleké košířské usedlosti, vzniklo v září 1992. Od té doby se mnohé změnilo. Od materiálního vybavení, nových zmodernizovaných prostor, přes změny profesorského sboru až po úpravy výchovně vzdělávacího procesu.

Budova školy prošla v několika posledních letech kompletní venkovní i vnitřní úpravou a stále se zaměřujeme na postupnou další inovaci interiéru i venkovních ploch a objektů. Prostorové podmínky pro výuku jsou ve škole velmi dobré, prakticky každý předmět má svou odbornou, moderně vybavenou učebnu či laboratoř. K dispozici máme počítačovou síť, dvě velké a jednu menší počítačovou učebnu a trvalý přístup na internet. Studijní zázemí tvoří též studovna se školní knihovnou.

Nedílnou součástí výukových možností jsou i prostory pro výtvarnou výchovu (keramická pec, hrnčířský kruh, …) a výchovu hudební. Dramatickou výchovu zajišťuje venkovní amfiteátr i aula školy pro 120 osob s audiovizuálním vybavením, které jsou využívané kroužky Školního kulturního klubu. V aule se odehrávají besedy, setkání se zajímavými osobnostmi, přednášky i většina akcí společensko kulturního charakteru.

Máme moderní víceúčelové sportovní hřiště s umělou trávou i osvětlením, v zimě překryté nafukovací halou. Disponujeme horolezeckou stěnou i hřištěm na beachvolejbal, což s dalšími využívanými tělovýchovnými prostory (tělocvičny, posilovna, …) nám umožňuje nejenom kvalitní výuku tělesné výchovy na škole, ale i plnohodnotnou činnost Školního sportovního klubu. Byla dokončena i stavba lehkoatletických sektorů, což naše možnosti ještě rozšířilo.

Ke stravování slouží školní jídelna a občerstvení.

Celým naším snažením se prolíná snaha o co nejestetičtější, ale i vysoce funkční prostředí s kvalitní didaktickou technikou, abychom ještě výrazněji mohli rozšířit metody a formy výuky.

Základní koncepce

Na nižším stupni postupujeme podle Školního vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (ŠVP ZV) zahájeného ve školním roce 2007/2008. Zavedením ŠVP a jeho stálou revizí, vycházející z našich poznatků o kvalitě výchovně vzdělávacího procesu, došlo k posílení výuky informatiky, výraznou změnou je i výuka druhého cizího jazyka již od tercie. Mezi významné prvky nové koncepce patří i postupné zvyšování nároků na žáky prim a sekund, které se nám osvědčilo a nalézá kladný ohlas nejenom u žáků a jejich rodičů, ale i u odborníků z pedagogicko-psychologických poraden. V prvních dvou ročnících studia (zejména v primě) preferujeme přístup, který na základě kladné motivace umožňuje žákům poznat rozdílné studijní prostředí i návyky od základní školy, začlenit se dobrovolně do mimovýukových aktivit, které naše škola umožňuje. Za významné pokládáme i odlišné pojetí vzdělávacích priorit s důrazem na rozvoj kompetencí (schopností, dovedností) na nižším stupni gymnázia. Věříme, že jejich zvládnutí umožní žákům zcela jiný způsob vzdělávání, založený na samostatnosti, na funkčním uplatnění logických postupů i na orientaci v mezioborových vztazích. Hlavními schopnostmi žáků by se měly stát kreativita, flexibilita a samostatné řešení problémových situací.

Na vyšším stupni gymnázia jsme ve školním roce 2009/2010 poprvé zahájili výuku podle Školního vzdělávacího programu pro gymnaziální vzdělávání (ŠVP GV). Od profilace tříd na přírodovědné a humanitní jsme na základě zkušeností od školního roku 2013-14 ustoupili a žáky nadále profilujeme na základě výběru z celé řady volitelných předmětů. Využívají je v široké nabídce zejména žáci posledních dvou ročníků osmiletého studia – septim a oktáv.

Naše gymnázium má v současné době 18 tříd.

Studijní možnosti a aktivity školy

Snažíme se využívat co nejpestřejší formy i metody výuky, nabízíme atraktivní volitelné předměty. Například v letošním školním roce byly na základě zájmu studentů otevřeny následující semináře: dějepis, filozofie, psychologie a sociologie, teorie státu a práva, anglický jazyk, matematika, chemie, biologie, ekonomie, genetika a ekologie, deskriptivní geometrie, kultura 20. století.

Anglický jazyk mají žáci po celou dobu studia, od 2. ročníku (podle ŠVP ZV) v kombinaci s německým, francouzským nebo španělským jazykem. Při výuce je pamatováno na dělení podle vstupních znalostí. Využíváme též služeb zahraničních lektorů. V posledním ročníku je v nabídce volitelných předmětů konverzace v anglickém, německém a francouzském jazyce (v budoucnu i španělském), dále základy latinského a ruského jazyka.

K výuce tělesné výchovy využíváme moderní víceúčelové sportovní hřiště s umělou trávou i osvětlením, v zimě překryté nafukovací halou. Kromě hřiště na beachvolejbal, mají žáci k dispozici i lezeckou stěnu, což nám s dalšími tělovýchovnými prostorami (tělocvičny, posilovna, …) umožňuje nejenom kvalitní výuku tělesné výchovy na škole, ale i rozšíření činnosti Školního sportovního klubu. Nabídku volnočasových pohybových aktivit na škole vhodně doplňují sportovní zájmové kroužky a dívčí volejbalový oddíl SAVO Praha.

Spolupracujeme, formou mezinárodních projektů, se zahraničními školami. 2x v posledních 4 letech reprezentovali naši žáci Českou republiku na zasedání Evropského parlamentu mládeže. Pro žáky pořádáme jazykové kurzy internátní formou, školy v přírodě, lyžařské i sportovní kurzy, odborné exkurze i poznávací zájezdy po ČR i do zahraničí. Žáci mají též možnost zapojit se do nejrůznějších dlouhodobých soutěží i do činnosti Školního sportovního či kulturního klubu.

V úspěšnosti u státních maturitních zkoušek jsme se při poslední oficiální prezentaci výsledků umístili na 8. místě ze všech škol v republice.

Naši absolventi téměř se stoprocentní úspěšností cíleně pokračují ve vzdělávání na vysokých školách v ČR či na školách v zahraničí.

I výběr pedagogického sboru je veden snahou zajistit na škole nejen kvalitní moderní výuku, ale i příjemné a přátelské prostředí, které škola považuje za základ výsledků kladně oceňovaných jak veřejností, tak i inspekčními orgány.

Celým naším snažením se prolíná úsilí o příjemné, estetické, ale i vysoce funkční prostředí s kvalitní didaktickou technikou. Chceme ještě výrazněji rozšířit metody i formy výuky, vzhledem ke změnám priorit v cílech našeho výchovně vzdělávacího procesu.