Matematika

Informace o předmětu

Studenti se často v hodinách matematiky (fyziky, chemie, ...) ptají: "K čemu mi to bude?" Upřímně řečeno většinou ta fakta k ničemu, nejvýše se blýsknout ve společenosti, kdy ti, co vědí ještě méně a nechtějí si zadat, moudře pokyvují hlavou na cokoli, co se tváří dost suverénně a stávají se hvězdami večera. (Vzpomeňte třeba Gogolova Revizora.)

Věcná fakta užijete jednak v oboru, pokud ho budete studovat, a pak abyste byli obrnění proti nejrůznějším podvodníkům. Ne že by ti věděli víc a lépe, jen to nic umějí prodat a neznalec to zaplatí, nemůže tomu oponovat, není očkován znalostmi. Co myslíte, proč jim skáče na lep tolik lidí; a tak snadno?

To nejdůležitější v hodinách matematiky nejsou věcná fakta ale metodologie: systematizace poznatků, logické myšlení a odvozování, schopnost deduktivního i induktivního chápání logických vazeb, schopnost analogie, atp. A jak se tomu naučit? Každodenním tréninkem. Mozek je jako každý jiný orgán, musí se trénovat a trénovat, aby dokázal podávat potřebný výkon. A ten trénink je právě na těch věcných datech, které se vám zdají: "K čemu mi to bude?" Na něčem se trénovat musí. Fotbalista v zimě také trénuje na lyžích nebo na kole, což též očividně s běháním za míčem přímo nesouvisí, že?

Druhá častá studentská replika je: "Jak to, že mám tak špatnou známku z toho příkladu? Vždy mám postup správně! A sám říkáte, že věcná fakta nejsou důležitá." Pozor, studenti, nezaměňovat věcná data (výška věží chrámu sv.Víta nebo kdy byla založena Karlova universita apod.) s výsledky úloh. Co je platné, že perfektně postupujete podle osvědčeného algoritmu, když vypočítaný most vám pro chybné numerické hodnoty spadl a zabilo se 23 osob? Co je platné, když jste správně použili postup při výpočtu úvěru, ale špatně jste vypočítali/odhadli své možnosti splácení ("vždyť mi to tak pěkně numericky vyšlo") a na dveře vám buší exekutor. Chápete, že to si správný učitel nemůže nechat na sobě, a proto vám musí důrazně, horší známkou, domluvit.

Jedna forma tréninku, která zároveň testuje studentské schopnosti a dovednosti v matematice a která nenese riziko pětky na vysvědčení, je účast na různých matematických soutěžích: Matematická olympiáda, Klokan, Pythagoriáda, apod. Kdo se nebojí změřit si síly s ostatními a vlastně beztrestně, ať se blíže informuje u svých vyučujících.

Takže, jak známo, cvičení dělá mistra. Tedy čím více příkladů vyřešíte (samozřejmě správně), tím na tom budete líp, při písemce nebo zkoušení to půjde lehčeji a úspěšněji. A maturita se udělá skoro sama. Dosvědčit to mohou například ti, kteří s jedničkami a dvojkami úspěšně složili maturity minulý rok. Mnoho z nich se později chodí pochlubit, jak jsou proti ostatním kolegům úspěšní i při zkouškách z matematiky na vysokých školách. Že tedy zvládli přijímací řízení je nad slunce jasnější.

Na závěr bych vám chtěla připomenout, že matematika je ženského rodu. Je krásná, každou chvíli jiná, stále u ní lze najít nová neznámá tajemství, vždy ochotná pomoci tomu, kdo se jí snaží porozumět a oddaná tomu, kdo ji miluje. Ovšem také ten, kdo jí pohrdá, ubližuje jí, případně s ní špatně zachází, … Slušně řešeno, ten má hodně velkou smůlu.

S laskavým svolením pana Skuhry jsem použila stále platná a krásně vystihující slova. Děkuji.

Za VO PaedDr. Martina Semorádová



Odkazy

matematická olympiáda -> http://math.muni.cz/mo
zadání matematické olympiády

Měření úhlů -> http://www.ezschool.com/games/angles.html
hra

Převod na římské číslice -> http://matematika.hrou.cz/prevod-na-rimske-cislice.php
Hra

Převody jednotek -> http://www.zsvltava.cz/fyzika/prevody/index.php?fc03d48253286a798
Hra

Šifrovací liga -> http://www.mensa.cz/volny-cas/hlavolamy/detska-sifrovaci-liga/
soutěž

Učebnice matematiky a fyziky pro gymnázia -> http://www.realisticky.cz/
Autor: Martin Krynický


Učitelé

Mgr. Lenka Bergerová

Mgr. Klára Cerovská

Mgr. Jarmila Hlináková

Ing. Alena Perušičová

Mgr. Saskia Polomská

PaedDr. Martina Semorádová

Ing. Jana Vašková